De 3 dingen die écht anders moeten in de fysieke omgeving om goed hybride te kunnen werken
Je kunt er niet meer om heen. Hybride werken is compleet normaal geworden. Mocht je het toch gemist hebben: het is een combinatie van traditioneel op kantoor werken en op afstand werken, waarbij werknemers de vrijheid hebben om te kiezen waar ze werken.
Hybride werken is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden als gevolg van de COVID-19-pandemie, waarbij veel bedrijven noodgedwongen moesten overstappen op (deels) thuiswerken.

Biofilico Ltd
Wat levert het op?
Het deels thuis en deels op kantoor werken biedt voordelen voor zowel werkgevers als werknemers.
Flexibiliteit
Hybride werken biedt werknemers de mogelijkheid om hun werklocatie aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren en levensstijl, waardoor ze beter in staat zijn om werk en privéleven in evenwicht te brengen.
Kostenbesparing
Door hybride werken kunnen bedrijven besparen op kantoorruimte en de bijbehorende kosten, zoals huur, elektriciteit, enzovoort.
Toegang tot talent
Bedrijven met die hybride werken vergroten hun doelgroep omdat de reisfrequentie afneemt. Mensen die verder weg wonen zijn wel bereid om eens of twee keer per week naar kantoor te komen. Hierdoor heb je toegang tot meer vaardigheden en expertise.
Verbeterde productiviteit
Hybride werken kan de productiviteit van werknemers verbeteren doordat je meer flexibiliteit en autonomie hebt over je werkschema en werkomgeving.
Verminderde reistijd en reiskosten
Werknemers hoeven niet dagelijks naar het kantoor te reizen, wat tijd en geld bespaart en bijdraagt aan een betere werk-privébalans.
Meer werkgeluk
Hybride werken kan bijdragen aan meer werkgeluk doordat je meer autonomie hebt en de mogelijkheid hebt om te werken op een manier die bij je past. Dit kan de werktevredenheid en retentie verbeteren.
Wat zijn de uitdagingen?
Zoals je leest heeft hybride werken veel voordelen, maar er zijn ook enkele uitdagingen waar bedrijven en werknemers rekening mee moeten houden, waaronder:
Gebrek aan persoonlijke interactie
Bij hybride werken kan het gebrek aan persoonlijke interactie tussen collega’s leiden tot een verminderd gevoel van teamspirit. Er zijn minder
mogelijkheden voor spontane interacties, wat kan leiden tot een minder sterke bedrijfscultuur. Door minder persoonlijk contact vergt het meer inpanning om van elkaar te leren.
Technische uitdagingen
Het vereist technologische infrastructuur en apparatuur, waardoor de implementatie complex kan zijn en potentieel meer kosten met zich meebrengt.
Moeilijkheden bij samenwerking
Bij hybride werken kan het soms moeilijker zijn om effectief samen te werken op projecten en taken, vooral als er verschillende werkschema’s en locaties zijn.
Vereist discipline en motivatie
Hybride werken vereist discipline en motivatie om productief te blijven en deadlines te halen, aangezien er minder toezicht is en meer verantwoordelijkheid bij de werknemer ligt.
Werkverdeling uit balans
Bij hybride werken kan de werkverdeling uit balans raken tussen werknemers die op kantoor werken en werknemers die op afstand werken, wat kan leiden tot gevoelens van onrechtvaardigheid en demotivatie bij sommige werknemers.
Gratis Paper
Omdat de directe fysieke werkomgeving van grote invloed is op onze mentale en fysieke gezondheid (en dus werkgeluk) maken wij een serie aan GRATIS whitepapers om kennis te delen op dit vlak.
In de paper: ‘De 3 dingen die écht anders moeten in de fysieke omgeving om goed hybride te kunnen werken’ nemen we een noodzakelijke aanpassingen onder de loep nemen. Het zijn aanpassingen aan de directe fysieke werkomgeving die verbetering brengen in de mogelijke pijnpunten die ontstaan bij de overgang naar het hybride werken.

Wil je meer weten over aanpassingen aan de werkomgeving om beter hybride te kunnen werken?
Neem een kijkje bij de projecten, de duurzame interieurs die we hebben gemaakt. Vooral het de ontmoetingsruimtes van het kantoor van de Gemeente Nijmegen zijn een interessante! Wil je meer weten over dit onderwerp, heb je nog vragen of wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op. Bel 0642233459 of mail naar info@moodo.nl.